10 טיפים לניסוח רשומה (post) שתעורר עניין

חברת המדיה trackmaven ניתחה 1.5 מיליון רשומות ב-6,000 עמודי מותגים שונים בפייסבוק כדי לזהות את המאפיינים של “רשומה מושלמת” – רשומה שמקבלת הרבה לייקים, הרבה חשיפה, הרבה תגובות ומגיעה ליותר אנשים. להלן כמה מעיקרי הדברים.

מספר מילים: לפי המחקר, רשומות עם יותר מ-80 מילים קיבלו פי 2 יותר חשיפה והשתתפות של גולשים מאשר רשומות קצרות. מפתיע אבל נכון.

תמונה: מספר התגובות לרשומה שיש בה תמונה גבוה ב-37% ממספר התגובות לרשומה שיש בה טקסט בלבד.

שעה: רשומה שעולה בין השעות 5 אחר הצהריים ל-1 בלילה נחשפת ליותר אנשים מאשר בכל שעה אחרת. הזמן הכי גרוע להעלות רשומה הוא בין 1 בלילה ל-8 בבוקר.

יום: רשומה שעולה בסוף השבוע תקבל מספר לייקים ושיתופים הגבוה ב-25% מבכל יום אחר.

ובכן, אלה הם נתונים טכניים. אבל איך לנסח רשומה מוצלחת?

לפניכם 10 טיפים לניסוח רשומה שיעורר עניין

  • כדאי להתחיל בכותרת שתמשוך הרבה תשומת לב ושיש בה הנעה לפעולה

טווח הקשב של אנשים הוא קצר, במיוחד באינטרנט. הכותרת שלכם צריכה למשוך תשומת לב ולעבור את “מבחן המצמוץ”. כלומר שבתוך פחות מ-5 שניות הקוראים יבינו במה עוסקת הרשומה ומה מצופה מהם לעשות בסיום הקריאה.

  • נעים לעין

רשומה בלי תמונה לא תצליח למשוך את תשומת הלב הדרושה, וכדאי להביא זאת בחשבון. נסו לבחור תמונה מעניינת ומפתיעה. כמובן, יש לבחור תמונות ממאגרי תמונות מורשים, כדי לא לפגוע בזכויות היוצרים של צלם התמונה.

  • פסקאות קצרות

לא מומלץ לכתוב רשומות שנראות כמו בלוק טקסט ארוך ובלתי נגמר. רצוי לשמור על מבנה של פסקאות, כותרות ותתי-כותרות.

משפטים קצרים שביניהם רווח הופכים כל טקסט לקריא ומזמין יותר. כיום, בעידן הסחות דעת וקשב מבוזר, יש לכך חשיבות רבה.

  • כתבו בגוף שני

כתיבה בגוף שני מקרבת אתכם אל הקורא. היא מייצרת אינטימיות והזדהות, וגורמת לקורא לחשוב שאתם חשובים לו. לכן הקפידו להשתמש במילים כמו “אתם”, “שלכם”, “עבורכם”; או “אתה”, שלך”, “בשבילך” אם אתם מעדיפים לכתוב בלשון יחיד.

  • היפטרו ממילים מיותרות

כתיבה אפקטיבית היא בדרך כלל כתיבה קצרה, חדה ועניינית. ככל שאתם עוטפים את הטקסט שלכם במילים ובביטויים שנועדו “לנפח” אותו, כך הוא יהיה גרוע יותר. פחות זה יותר – וזה נכון גם בכתיבה.

  • כתבו בצורת פעיל ולא בצורת סביל

אם אתם מעוניינים שהטקסט שלכם יהיה מלא חיים ומעורר רגש, השתמשו במשפטים פעילים ולא סבילים. איך עושים את זה? הנה טיפ. כדי להפוך משפט סביל למשפט פעיל, אנו שואלים: מה עשו?

לדוגמה: על המשפט הסביל “האורות הודלקו” אנו שואלים “מה עשו?”

התשובה היא “הדליקו את האורות”, וזהו משפט פעיל.

  • שלבו בטקסט רשימות ממוספרות ובוּלטים (תבליטים)

האם יש לכם ברשומה פסקה שאתם מעוניינים לפרט בה נקודות אחדות בנושא שאתם כותבים עליו? כדי לא להלאות את הקוראים שלכם ולהסתכן בכך שיפספסו אחת מהנקודות הפכו את הפסקה הזאת לרשימה ממוספרת, או עצבו אותה בצורת בולטים. לא רק שזה יפשט את הטקסט ויהפוך אותו לקריא יותר, זה גם ידגיש את הנקודות המרכזיות שאתם מעוניינים להעביר באותה הפסקה.

  • שלבו ברשומה אנקדוטות וסיפורים אישיים

לצד הכתיבה בגוף שני, דרך נוספת לייצר אינטימיות והזדהות בקרב קוראי הרשומה שלכם היא לשלב בה אנקדוטות. האנקדוטות יכולות להיות דברים אמיתיים שקרו לכם, אבל במידת הצורך ניתן אפשר גם להשתמש באנקדוטות שקרו לחברים שלכם או לאנשים מפורסמים.

  • זרעו שאלות בתוך הטקסט

גם אם הרשומה שלכם אינה ארוכה, חשוב לשמור שהקוראים יהיו ערניים בזמן שהם קוראים אותה. כיצד אפשר לעשות זאת?

שאילת שאלות.

שמתם לב למה שעשיתי כאן?

והנה עשיתי את זה שוב!

שאילת שאלות יוצרת אצל הקוראים טריגר: הם קראו את השאלה וכעת הם חייבים להמשיך לקרוא כדי לגלות את התשובה. כמעט כל משפט בטקסט שכתבתם אפשר להפוך לשאלה. אני לא ממליצה, כמובן, שכל משפט ברשומה שלכם יהיה שאלה, כי זה ייראה מוזר ויעצבן את הקוראים. מה אני כן ממליצה? לזרוע לפחות שלוש-ארבע שאלות במקומות שונים בטקסט.

  • קראו את הרשומה שלוש פעמים לפחות

סיימתם לכתוב את הרשומה? זה לא אומר שסיימתם לעבוד עליה. אחרי שהרשומה גמורה מומלץ שתקראו אותה, בריכוז מרבי, שלוש פעמים לפחות. לא רק כדי לבצע הגהה (למרות שאין להמעיט בחשיבותה) אלא כדי לחשוב איך היא תישמע לקוראים שלכם, ולבדוק אם אפשר לשנות חלק מהניסוחים כך שיהיו קריאים יותר, ברורים יותר, חדים יותר.

בדרך כלל, כשעוברים על הטקסט בשלמותו מתבהרים הרבה דברים שקשה לשים לב אליהם בעיצומה של מלאכת הכתיבה. בקריאה השנייה גם עשויים ליפול כמה אסימונים שלא נפלו בקריאה הראשונה. ולכו תדעו מה תגלו בקריאה השלישית.

סיכום

אחרי שקראתם את הטיפים שלעיל, חשוב לציין שיש כותבים שלא נוהגים לפיהם ועדיין מוציאים מתחת ידיהם רשומות מצוינות. כתיבה טובה מסתכמת בהרבה יותר מאשר עריכה טובה וקצבית: היא קשורה גם לסגנון מעניין, לקול ייחודי ולתוכן מקורי. עם זאת, אם אתם חושבים שלרשומות שלכם פוטנציאל אבל הן לא ממריאות, נסו להיעזר בטיפים האלו, או לפחות בחלקם. מה כבר יש לכם להפסיד?