לגלות חדשנות ליד הבית

Home / Blog / לגלות חדשנות ליד הבית
לגלות חדשנות ליד הבית

חזרתי זה עתה מליווי של סיור שאורגן על ידי המו"פ לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך במכון מופת ושרה פרזון, מנהלת התקשוב של מכללת אפרתה עבור הסגל הבכיר של מכללת אפרתה ירושלים.

אני יושבת ובוהה במסך ומנסה למצוא את המילים לתאר את החוויה המעצימה שעברנו ואני נזכרת בהרצאה של סר' קן רובינסון ששמעתי לפני שנה. הוא דיבר על מה שבית הספר מקדם לעומת מה שילדינו זקוקים לו: קונפורמיות לעומת גיוון, צייתנות  לעומת יצירתיות, ליניאריות (הישגים) לעומת אורגניות (אקלים). והיום זכיתי לראות שזה לא כך. פגשנו בתי ספר שמשקיעים בפרט, בגיוון, באקלים, במערכות יחסים, בסובלנות, בטיפוח, פיתוח הערך העצמי וערכים חברתיים.

פגשנו בתי ספר שהמטרות שלהם כמעט זהות אבל הגישות החינוכיות ודרכי הפעולה שונות וייחודיות מאד זו מזו, וזה חלק מהיופי.

התחנה הראשונה היתה בית הספר עוזי חיטמן. התקבלנו על ידי מנהלת בית הספר רונית חנצ'ס עם חיוך וכיבוד ובלב רחב.

בית הספר הינו בית ספר צומח שזוהי שנה 4 לקיומו. בית הספר שוכן במבנה שהיה פעם הקונסברטוריון של העיר. אך עם זאת נראית השקעה בכל פינה. ממש בית חם ועוטף. אכן בית ספר שאוהב ילדים. פינות משחקי למידה, כורסאות, פינות ישיבה, קירות משחק, פינות יצירה ופינות גידול צמחים. מדהים!

הילדים לומדים חינוך פיננסי, יזמות, "טינקרינג" (הניסיון לתקן או לשפר משהו), תלת מימד ועוד. במדעים יש תוכנית ללמידה עצמית עם פעילויות רשות וחובה ובכך כל ילד לומד במקום ובקצב האישי שלו.

בית הספר שם דגש על למידת STEAM, מדע, טכנולוגיה, הנדסה, אומנות ומתמטיקה.

נחשפנו לשיעורי אומנות, יצירה, תכנות בעזרת לגו, רובוטיקה, וגולת הכותרת חדר "מייקרים".

חדר זה היא מרחב המכיל כל מה שילד יכול לחלום עליו כדי ליצור – לדברי המנהלת "לעשות משהו שעושה משהו". המורה זיו רז, מנהל חברת Lovetinkering הסביר לנו שלחדר מספר מטרות עבור הלומדים הצעירים.

  1. ניטרול קיבעון תפקודי. אחרי קצת זמן שהילד עובד ב"טינקרינג", הוא מסתכל על הצעצועים שיש בחדר ומתחיל לחשוב מה עוד אפשר ליצור. הילדים מפתחים ראייה של יצירתיות, של חשיבה מחוץ לקופסה ולומדים לזהות פוטנציאל בכל דבר בסביבה ולנתב אותו לצרכים שלהם.
  2. פיתוח ביטחון עצמי. הילד יוצר, הוא בעל המוצר ורואה את עצמו כאדם יוצר.
  3. העלאת המודעות לסביבה. לקיימות לאקולוגיה. משתמשים בחומרים מהסביבה הטבעית, ראפסודות, משטחים, שאריות, קונים כמה שפחות ומשתמשים במה שקיים.
  4. מיומנות טכנית. הילדים לומדים לעבוד בצורה מקצועית בכלי עבודה כבר מגיל צעיר. גם הבנות וגם הבנים. הילדים עובדים עם מקדחים, אקדחי דבק ומסורים. הם מתכננים, בונים ויוצרים. ראינו מסלול גולות, מכונה המונעת על ידי מים, משחק 'אנגרי בירדס' חשמלי ועוד.

האקלים בבית הספר נראה נינוח ושקט. כל ילד שפנינו אליו היה גאה ומאושר לספר לנו במה הוא עוסק ולהסביר למה הוא אוהב את מה שהוא עושה. המורים והמורות מסתובבים עם חדוות יצירה ועם עיניים נוצצות. לדברי המנהלת רונית חנצ'ס, כל יוזמה של הצוות החינוכי מתקבלת בברכה ובתמיכה.

היה מרגש. מאד!

התחנה הבאה היה "Beta-ספר" כיתה עתידנית פרי שיתוף פעולה בין עיריית פתח תקווה, מחוז תל אביב במשרד החינוך ומיקרוסופט. קיבלה אותנו המנהלת קרינה בטאט שסיפרה לנו על המטרות שליוו את פיתוח החדר "Inspire, Empower, Create"!, ועל קהלי היעד שהחדר משרת, מצוות הפיקוח של המחוז, דרך חדרי מורים ועד לכיתות תלמידים שבאים לחוות למידה בסביבה חכמה, גמישה ומעוררת השראה.

לאחר מכן נסענו לבית הספר הוברמן.

עם כניסתנו לחצר נעתקה נשימתנו. התקבלנו על ידי ילד מקסים, מחופש לנגן מתזמורת שבירך אותנו ברהיטות ובבטחון.

לא ידענו שזה מה שאנחנו עומדים לראות אצל כל הילדים במשך השעה הקרובה.

 כמה צעדים נוספים ושוב נעצרנו כדי לשמוע תזמורת של 3 ילדות בחליל צד. קבלת פנים מרגשת ושובת לב.

בית הספר הוברמן הינו בית ספר מוזיקלי הפועל לקידום יכולות השפה הכתובה והדבורה אצל תלמידים. מטרות בית הספר בטיפוח השיח הינם:

  • קידום יכולת התלמידים בכתיבה והפעה בע"פ
  • טיפוח חשיבה ביקורתית
  • טיפוח תרבות הדיבור והדיון
  • שכלול מיומנות פרזנטציה ודיון
  • קידום תפקודי לומד
  • העצמה אישית וחברתית

את כל זה ראינו.  ביקרנו בחדר Debate, באולפן רדיו שהילדים מנהלים, צפינו במשפט מבוים – מרתק!, בדיאלוג בוקר של תלמיד מתוק מכיתה ב' שעמד מול הכיתה בביטחון, דיבר ברהט וכבש את ליבנו. ראינו "הייד פרק" במסדרון שבו ילדים עמדו והציגו את עמדתם בנושאים חברתיים הקשורים לעולמם. ראינו שיעור "ביומימיקרי" משולב מחשבים ותלמיד חמוד נעמד והסביר לנו במה מדובר.

גם כאן, כמו בבית הספר עוזי חיטמן ההשקעה מורגשת בילדים. הם עומדים זקופים, בעלי בטחון עצמי, מציגים טיעונים ברהיטות, בשפה ברורה, בנימוס ובסבר פנים.

גולת הכותרת היה שיעור דיאלוגי המנוהלת על ידי התלמידים. תלמידה עמדה בקדמת הכיתה והציגה טיעון. בסיום נתנה את הבמה לתלמידי הכיתה. כשתלמיד מדבר שורר שקט בכיתה ואם יש לתלמיד אחר מה לומר הוא נעמד וממתין להתייחסות. אם הוא רוצה להביע דעה מנוגדת או להוסיף על מה שהתלמיד אומר הוא עומד ומרים יד. כשהתלמיד פונה אליו ונותן לו את זכות הדיבור התלמיד פותח עם "תודה על זכות הדיבור". הילדים יושבים מרותקים, ערניים, מעורבים ומתבטאים בשטף ובטעם. ישבנו מרותקים!

לסיום הוזמנו להאזין למקהלת בית הספר.

יצאנו מבית הספר הוברמן אחרי שכובדנו באוכל ושתיה ברוחב לב  ונפרדנו מהמנהלת לאה גרוס עם תחושה של עוד. יכלנו לשבת שם כל היום ולצפות בילדים הקטנים/גדולים האלה מביעים את ראיית עולמם בביטחון ובחן.

סיימנו את היום בביקור קצר בישיבה התיכונית בכפר גנים. שם שמענו את מנהל בית הספר חגי גרוס שתיאר את חזון בית הספר. הוא סיפר שהקימו מו"פ בתוך בית הספר של מורים שיושבים ומפתחים תוכניות וחושבים איך נכון ללמד את הדור החדש. המטרה לטענתו "להפחית את המע"מ – "מורה עומד ומלמד" ולקדם למידה "אחרת".

שני מחנכים צעירים הציגו בפנינו שיעורי גמרא בשילוב טכנולוגיה ותיארו את העלייה במוטיבציה עקב שילוב הטכנולוגיה במהלך השיעורים.

20160210_133006

בסיום יום מרתק זה שוחחנו בינינו. דנו במושג החדשנות והיזמות, ועל מקום התקשוב בבתי הספר שביקרנו בהם. השאלה שאיתו נשארנו כולנו היה "איך נוכל אנחנו, מכללות להכשרת המורים, להכין את פרחי ההוראה כדי שיוכלו להשתלב ולתרום בקלות בבתי ספר חדשניים כמו אלה שראינו היום?"

אני מבקשת להודות לרונית זכאי – מפקחת כוללת של בתי הספר הממלכתיים בעיר פתח תקווה, שוש נגר – מחמ"ד מחוז תל אביב, רונית חנצ'ס – מנהלת בית ספר עוזי חיטמן, קארינה בטאט – מנהלת "בטא-ספר", לאה גרוס – מנהלת בית הספר הוברמן, חגי גרוס – ראש הישיבה התיכונית בכפר גנים ושרה פרזון -מנהלת התקשוב במכללת אפרתה על השקעתכם ביצירת דיאלוג בין המכללות להכשרת מורים ובתי הספר בעיר פתח תקווה.

לא יכולתי לארגן את היום המופלא הזה ללא עמיתי אסף עמית, מנהל אסטרטגיה ופרויקטים מיוחדים, ערוץ המו"פ לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך.

תבורכו!

           רותי סלומון

           ראש צוות פדגוגיה

           ערוץ המו"פ לחדשנות וטכנולוגיה בחינוך, מכון מופת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *