סיכום מפגש עם נורמן אטקינס - 29/4/2018

ביום א’, 29.4.2018 התקיים מפגש עם נורמן אטקינס, מייסד ונשיא Relay, ביה”ס להכשרת מורים בניו-יורק, המכשיר מעל 3000 מורים בשנה בתכניות רזידנסי ברחבי ארה”ב. אטקינס הוא גם המייסד של רשת בתי הספר Uncommon Schools, המונה כיום 52 בתי ספר.

במסגרת המשלחת שהוציא מכון מופ”ת בנובמבר האחרון, ביקרנו ב-Relay, צפינו במספר שיעורים  במקום ולאחר מכן נפגשנו לדיון נורמן אטקינס על תפיסת הכשרת המורים ב-Relay. עקב גישתו השונה לתחום והדיון הסוער שהתעורר, ניצלנו את ביקורו של אטקינס בישראל על מנת לקיים עמו מפגש נוסף בפורום של מנהיגי הכשרת המורים בישראל. זאת במטרה להרחיב את הידע ולהעמיק את הבנת הגישה.

במהלך המפגש הציג אטקינס את הגישה של Relay  להכשרה, המבוססת בעיקרה על אימון ותרגול רב של סיטואציות בכיתה ומשוב מדוקדק על כל פעולה שמבצע המורה. השיטה היא ברוח עקרונות ה- GRIT (מונח של החוקרת אנג’לה דקוורת’ מאוניברסיטת פנסילבניה), נחישות, המתורגמת לאימון מדויק ומאומץ כפי שעושים ספורטאים או אמנים המתרגלים מהלך כדי להגיע לביצוע אופטימאלי. מטרת הכשרה זו, היא לצייד את המורים המתחילים בכלים פרקטיים להתמודדות בכיתה ובביה”ס בהם רב התלמידים הם ממעמד סוציו-אקונומי נמוך, אשר סיכוייהם הבסיסיים להגיע ללימודים אקדמיים הם נמוכים ביותר.

ההנחה הבסיסית היא שבאמצעות הכלים אותם רוכשים פרחי ההוראה ב-Relay הם יהיו מסוגלים להתמודד עם האתגרים אשר בתי ספר מסוג זה מציבים בפניהם, ולצלוח את השנים הראשונות והקשות שבמהלכן  אחוזי הנשירה גבוהים במיוחד. מטרת העל היא להצליח להביא את אותם ילדים ללימודים גבוהים.

Relay עובדת כאמור בשיטת הרזידנסי, אשר במסגרתה פרחי ההוראה נמצאים כארבעה ימים בשבוע בביה”ס כמתמחים (ולא כמורים מחליפים, ממלאי מקום או בתפקידים אחרים), ויום אחד מוקדש ללמידה ב-Relay. מרבית פרחי ההוראה (כ-80%) נקלטים בבתי הספר בהם הוצבו כמתמחים, מה שע”פ אטקינס מראה גם את הביקוש למורים המוכשרים ב-Relay אך גם את המוטיבציה של המורים להמשיך ולשרת בבתי ספר חלשים וקשים יחסית. 70% מפרחי ההוראה ב-Relay  הם אפרו-אמריקאים או לטינו-אמריקאים אשר נקלטים בבתי ספר בהם מרבית התלמידים באים ממוצא אתני דומה וממעמד סוציו-אקונומי נמוך.

בהמשך המפגש  הציגה פרופסור ציפי ליבמן, נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים, סקירה קצרה על תכניות הכשרה אלטרנטיביות בישראל. המפגש הסתיים בדיון פתוח בין המשתתפים והייתה אכן תחושה שלאור ההצגה של נורמן אטקינס ונציגו בישראל יש עתה הבנה טובה יותר של הדרך אותה הם מובילים.

                                                            סיכם ומודה למשתתפים – אסף עמית

Alternative programs in teacher education: What is the debate all about?

ציפי ליבמן