כבר 15 שנים ש- Moodle הוא המלך הבלתי מעורער של הלמידה המקוונת בישראל.
כידוע לכולנו פלטפורמת edX נכנסה לפני מעט יותר משנה לחיינו כרוח סערה.
האם אנו יודעים מה ההבדל בין Moodle ל- edX?
הרי זה LMS וזה LMS ,זה קוד פתוח וזה קוד פתוח..
אכן דומים אבל גם מאד שונים…

מצורפת טבלה  שתעשה לכם סדר

 

MOODLE

edX

שנת הקמה2002edX 2012; Open-edX 2014
רישיוןקוד פתוחקוד פתוח
חזוןלספק תשתית ללמידה שיתופית, קונסטרוקטיביסטית וקונסטרוקציוניסטית למערכת ההשכלה גבוהההנגשת השכלה גבוהה לכל אדם בכל מקום
מוטו חינוכילמידה באמצעות עשייהכל אחד יכול לרכוש השכלה גבוהה
פדגוגיהלמידה שיתופית, קונסטרוקטיביסטית וקונסטרוקציוניסטית

למידה עצמית, היברידית, כיתה הפוכה (flipped classroom), קידום ההוראה והלמידה באמצעות ניתוח נתונים מאסיבי

 

ניהול למידה

כל מרצה יכול לבנות את תהליך הלמידה וניהול הידע בהתאם לצורך הייחודי שלו ובהתאמה מלאה לקהל היעד שהוא פונה אליו. יש פורמטים שונים של מבנה קורס וכן מגוון עשיר של כלי למידה שניתנים לשילוב בתהליך הקורס

 

קורסי edX מורכבים מיחידות לימוד שבועיות. כל רצף למידה מורכב מקטעי וידאו קצרים ומתרגילי למידה שבהם התלמידים יכולים לתרגל באופן מידי את המושגים המופיעים בסרטונים. הקורסים כוללים לעתים קרובות פורום שבו התלמידים יכולים לשתף ולהעלות שאלות והערות זה לזה ולעוזרי ההוראה
כלים

המערכת כוללת מגוון כלים ופעילויות: משימות, דיונים, שאלונים, פורומים, מילונים, חידונים, מבחנים מסוגים שונים, מטלות, צ'טים, משחקים, יומנים, בלוגים ועוד כלים רבים ומגוונים. לדוגמה:

  • אגרון מונחים - מאפשר ללומדים ליצור ולתחזק רשימה של הגדרות, בדומה למילון
  • פורום - קיימים כמה סוגי פורומים, הנותנים מענה לצרכים פדגוגיים שונים
  • בלוג - כתיבה אישית, כתיבה שיתופית, פרסום, שיתוף, הערכה
  • ויקי - מאפשר למשתתפים לעבוד יחדיו על עמודי רשת כדי להוסיף לתוכן שלהם, להרחיבו ולשנותו
  • *בוחן - מאפשר תכנון ועריכת בחנים המורכבים משאלות אמריקאיות ומשאלות הדורשות תשובות קצרות
  • שיעור - למידה אישית בקצב אישי
  • מטלה - יש כמה סוגי מטלות המאפשרים ללומד להגיש עבודה בקובץ או בקבצים אחדים

* כלי הערכת עמיתים

  • וידאו אינטראקטיבי, הרצאות עם כתוביות
  • חומרי לימוד - ספרים, הערות, גיליונות לרמות, וכו'
  • מבחן מקוון עם סוגים שונים של שאלות
  • מעבדה וירטואלית עם ממשק אינטראקטיבי עבור המשתמש, כדי לאפשר פעילות סימולציה
  • לוח שנה מבוסס לוח זמנים
  • תמיכה רב-לשונית
  • פורום דיונים
  • ויקי - מאפשר ללומדים לערוך שינויים ולהפיק מסמך שיתופי
  • דוחות התקדמות וסוגים נוספים של ניתוח למידה
  • סוגים שונים של כלי הערכה למשימות שהוגשו
הרחבות ואינטגרציהLTI, אינטגרציה עם מערכות נוספות כמו Google Apps, 365Xblocks, LTI אינטגרציה עם מערכות נוספות כמו Google Apps, 365
engagementמטרת ה-Moodle היא לעורר engagement. כלי למידה שמזמנים למידה שיתופית פעילהedX שואף לקדם לומד עצמאי האחראי ללמידה שלו
ייעוד והתאמה ללמידה מרחוקה-Moodle מתאים לניהול למידה פנים-ארגונית. מערכת ניהול הלמידה שלו וההסתנכרנות שלו עם מערכות ניהול הופך אותו לכלי העיקרי בעולם לניהול למידה מקוונת באקדמיה, במוסדות חינוך, ובמקרים מסוימים ועם התאמות ייעודיות - בארגונים עסקיים. אמנם נעשו ניסיונות להשתמש ב-Moodle לנהל MOOC, אך אין ספק שה-edX, עם הכלים שפותחו לשם כך, מתאים הרבה יותרedX נבנה כדי לקדם למידה ב-MOOCs. מערכת התזכורים, הקורסים המובנים, כלי הווידאו - כולם פותחו במטרה לאפשר עד כמה שניתן למידה עצמית מרחוק. המערכת אינה מתאימה לניהול למידה ארגונית, וזה אינו ייעודה. Open edX (גרסת הקוד פתוח) הביא לעולם האפשרות להקים פלטפורמה מקומית לנהל MOOCs, בלא צורך לעמוד בקריטריונים של הפלטפורמות העולמיות כגון Courera ו-edX. ואכן אנו   רואיםinstances  של Open edX במדינות שונות בעולם - ממדינות ערב ועד אירופה
כוונות עתידיותMoodle מכוון לשיפור עתידי של ממשק המשתמש ולפיתוח של Learning Analytics חכם, ה"לומדים" מפעילויות הסטודנטים ומגישים על סמך תובנות עתידיות.מתכוונן אל עבר הלמידה הקונסטרוקטיביסטית ומקדם כלים ללמידה שיתופית פעילה