עיצוב אתר מלווה קורס ב-Moodle כך שהוא יעודד למידה

קווי מתאר כלליים שאינם יכולים להזיק

מרצים שנכנסים לכיתות מבולגנות מתקשים ללמד. כסאות לא מסודרים, לכלוך על הרצפה, כיתובים על הלוח משיעור אחר … כל אלה אינם מזמינים למידה רצינית או חווייתית, ובצדק מרצים דורשים שהכיתות אליהן הם נכנסים יהיו מסודרים כך שאפשר יהיה ליצור תהליך למידה מוצלח. הרי בכיתה שבה קשה למרצה ללמד, קשה גם לסטודנטים ללמוד.

אבל משום מה, על פי רוב מרצים שנחשפים למערכות למידה/הוראה מתוקשבות (LMS – Learning Management Systems) רואים בהן, במקרה הטוב, "מאגרים" שלתוכם אפשר לשפוך "חומרי למידה" (לרוב מאמרים, חלקם מצולמים בצורה בלתי-קריאה). יוצא שאתרי התמיכה שנוצרים עבור הקורסים שלהם אינם מזמינים למידה. אם שם הקורס לא היה מתנוסס בראש העמוד הראשי של האתר יתכן שהסטודנטים לא היו מצליחים להבחין בין הקורסים השונים שבהם הם לומדים. אין הזמנה ללמידה, ולא פעם במקום להשיג העשרת הלמידה והעצמתה, התוצאה אצל הסטודנטים הפוכה – הם מרגישים שמזלזלים בהם. מערכות לניהול הלמידה מתמקדות בעיקר בניהול. הן מאפשרות למרצים לקבל עבודות של סטודנטים, לבדוק אותן, ולתת ציונים. זה העיקר, אם כי הן מאפשרות הרבה יותר מזה. המסמך הזה יתמקד בפן אחר של ה-LMS – היכולת שלו להמחיש, באמצעות עיצוב האתר, את מהלך ההוראה/למידה.

זה איננו חייב להיות כך. בעזרת מספר "טכניקות" יחסית פשוטות ניתן לעצב אתר מלווה קורס בצורה שמזמינה למידה. כמו-כן, אפשר לאפיין את האתר כך שסטודנטים יבחינו בין האתרים המלווים שבהם הם משתמשים. אפשר לזהות שלוש קטגוריות ראשיות של "עיצוב" שמסייעות להצלחת אתר של קורס:

* ארגון וסדר באתר
* אופי ייחודי של המרצה
* נוכחות המרצה

המסמך הזה מבקש להציג אמצעים/כלים שקיימים במערכות Moodle שמסייעים לעיצוב מוצלח של אתר מלווה קורס בכל אחת מהקטגוריות האלו. התוצאה עשויה להיות למידה מוצלחת תוך שביעות רצון של המרצה ושל הסטודנטים כאחד.

חשוב להדגיש שאין כאן מתכונים של "כך צריכים לעשות". ההצעות שמובאות כאן הן בכוונה כלליות. אין דרך אחת נכונה לעצב אתר קורס מוצלח. כל מרצה רשאי למצוא את הכלים שמאפשרים לו לעצב אתר שמבטא אותו, ואת החומר הנלמד, בצורה המתאימה ביותר.

ארגון וסדר באתר

אחד הדברים הראשונים שאליו שמים לב כאשר צופים בדף ראשי של אתר קורס ב-Moodle הוא החלוקה ליחידות. ברירת המחדל של מערכת ה-Moodle היא עשר יחידות, אבל אפשר להוסיף או להסיר יחידות כך שמוצג לפני הסטודנט מספר היחידות שמבטא את מבנה הקורס שהמרצה קבע. משום מה מרצים רבים מנצלים פחות מעשר יחידות, אבל משאירים את היחידות שאינן בשימוש "גלויות" בדף הראשי. המצב הזה גורם לסטודנטים לשאול אם אולי הם מפספסים משהו. למה יש כאן עוד יחידות שהן כנראה ריקות? למרבה הצער, יש גם סטודנטים שבמקום לשאול מסיקים שהמרצה איננו מאורגן ואיננו מבין את הסביבה. רצוי (וחשוב) להציג רק את היחידות שבאמת יהיו בשימוש. זה מאותת לסטודנט שהמרצה אכן מאורגן. (יש מרצים שחושפים את כל היחידות ממש מתחילת הקורס, ומרצים שמעדיפים לפתוח כל יחידה רק כאשר "מגיעים" לשלב המתאים בקורס. שתי הגישות האלו לגיטימיות, ונתייחס אליהן בפרק על נוכחות המרצה.)

במערכת ה-Moodle לתצוגת כל יחידה שני מרכיבים. אפשר לכנות את אלה "המבוא", או "התקציר", והתכנים. ב-Moodle 3.1 המבוא מופיע מעל התכנים של היחידה, ואילו המרחב של התכנים מופיע בהמשך, מתחת. לעתים קרובות מדי מרצים נוטים להשאיר את המבוא ריק – הרי מבחינתם ה-Moodle משמש כמעט באופן בלעדי כמאגר של קבצים, ואת אלה אוגרים במרחב התחתון. רצוי לנצל את מרחב המבוא – לכתוב בו טיפה על מה יתרחש במהלך הלימוד ביחידה, או להסביר בקווים כלליים במה היחידה עוסקת. יש מרצים שמציינים במבוא את תאריכי הפתיחה והסיום של היחידה וזה בהחלט יכול להיות יעיל. קיימות מספר דרכי תצוגה לאתר Moodle, ובחירה בעיצוב פחות מוכר או מקובל יכולה להוסיף עניין לקורס. בתדריך הזה נעסוק רק במופע המקובל ביותר. כמו-כן, המסמך מותאם ל-Moodle 3.1. מרצים שירצו לבחון תצוגות אחרות כמובן מוזמנים לעשות זאת.

 

במקומות רבים באתר הקורס אפשר, וכמובן גם רצוי, לשלב גרפיקה. אחד המקומות ההגיוניים ביותר הוא במרחב המבוא של כל יחידה. שילוב תמונה במרחב המבוא של יחידה יוצר "נקודת ציון" עבור הסטודנטים, ואם יש עקביות במרכיבים הגרפיים בכל יחידה הסטודנט מפנים, אפילו אם לא באופן מודע לחלוטין, שרצף הקורס הגיוני.

נכון, העקביות הזאת יכולה להתפרש כשטנציות. קיימת סכנה שיותר מאשר מדובר ב-"קורס", הסטודנט פוגש "מדריך למשתמש". יש כאן מתח מסויים בין הצורך בבהירות לבין הרצון לתת ביטוי לאישיות. הביטוי האישי אכן חשוב ביותר, אבל חשוב לזכור שהמטרה הראשונית של הסטודנט כאשר הוא מעיין באתר של הקורס הוא להימצא, למצוא בקלות מה עליו לעשות. חשוב לזכור שביטוי אישי ללא עוגנים ברורים של המצאות יוצר בלבול.

 first-photo הגרפיקה שמלווה את המבואות של היחידות איננה צריכה להיות "עקבית", או נאמן לסגנון מסויים, אבל העקביות יכולה לתרום לתחושה אצל הסטודנט שהמרצה פועל לפי תכנית ואיננו סתם זורק חומרים לתוך אתר הקורס.

כזכור, ה-Moodle מכוון אותנו לארגן את חומרי הלמידה של הקורס שלנו ביחידות, אבל איננו מוגבלים מבחינת התכנים של אותן יחידות. הגיוני, למשל, לארגן את היחידות ברצף ההוראה, אבל זאת איננה האפשרות היחידה. בין האפשרויות השונות:

* יחידות האתר מסודרות לפי סדר הסוגיות שעולות בקורס
* יחידות האתר מסודרות לפי סוגי הקבצים שבשימוש בקורס (כולל יחידה או יחידות לפעילויות למיניהן)
* יחידות האתר מסודרות לפי מפגשי השיעורים (יחידה לכל שיעור, בשונה מיחידה לכל "נושא")

כל האפשרויות האלו לגיטימיות, כאשר (שוב) חשוב ביותר שהסטודנט יבין את ההגיון אשר בארגון כך שיוכל להמצא בקלות באתר.

גם כאשר המרצה מארגן את חומרי הקורס בצורה מסודרת, וחומרי הלימוד נמצאים בתוך יחידות ברורות, קיימת נטייה לשפוך חומרים באופן חופשי כך שנוצר גודש ומרוב עצים לא רואים את היער. אפשר ורצוי לעזור לסטודנט באמצעות מספר נקודות ציון. אם, למשל, מכניסים שלושה מאמרים לקריאה בתוך היחידה, פיסקה מעוצבת שמופיעה לפני אותם מאמרים ומתאר בקצרה על מה חשוב לשים לב באותם מאמרים עוזרת למקד את הסטודנט. בדרך הזאת במקום שהסטודנט הולך לאיבוד ברשימה ארוכה של מקורות, הוא פוגש ציוני דרך שעושים סדר בבלגן.

 second-photo
בדוגמה כאן מקבץ של מאמרים מופיע בצורה מסודרת (כולל הערה על אחד מהם) עם הנחייה כללית בפיסקה מעוצבת בראש המקבץ.
כמו-כן, מקבץ נוסף זוכה גם הוא למבוא.

גם צבע יכול לתרום להמצאות. יש מרצים ששופכים צבע בצורה חופשית על דף האתר. מצד אחד זה מגוון ואולי מוסיף עניין, אבל הצבע יכול לשרת את הסטודנט. שימוש עקבי בצבע עוזר לו להבחין בין מרכיבים שונים בקורס.

כאשר שוקלים את השימוש בצבעים שונים בטקסט שמופיע באתר כדאי לשאול אם במצב של שיעור פנים אל פנים היינו משנים את גוון הקול שלנו בשלב מסויים בשיעור. אם התשובה חיובית, יש סיכוי טוב שכדאי לשנות את צבע הטקסט. (אפשר, אגב, גם להשתמש בגופנים שונים, אבל לעתים קרובות ריבוי גופנים יוצר עומס מיותר.)

third-photo
בדוגמה כאן יש הערה כללית בנוגע למאמרים, אבל מסר חשוב לסטודנטים בנוגע לעבודה המסכמת שלהם מופיע באדום.

בנוסף, המרצה הוסיף הערה בנוגע לאחד המאמרים. היות וההערה איננה בהכרח מתייחסת לעבודה המסכמת היא איננה באדום, ובכל זאת היא בצבע שונה מהשחור השולט.

עד לשלב הזה ההתייחסות כאן היתה לעמוד הראשי של אתר של קורס – מה הסטודנט פוגש, וכיצד אפשר ליצור ארגון וסדר בדף הראשי שהוא, בוודאי, הדף החשוב ביותר באתר מלווה. אבל כבר צוין, ואף הודגש, שאתר Moodle של קורס איננו חייב להיות רק מאגר של חומרים. בחלק האחרון של המסמך הזה נבחן מספר פעילויות שיכולות להרחיב את אופי האתר. בשלב הזה נבחן רק כמה "דפי Moodle" שלהבדיל מקבצי Office או קבצי PDF נפתחים בתוך Moodle (ולא באמצעות יישום "חיצוני") שמסייעים לארגון יעיל של אתר הקורס.

קבצי Office וקבצי PDF נפתחים באמצעות היישום שבהם הם נוצרו. אין שום פסול בכך. הרי אם למרצה יש מאמר כקובץ PDF הגיוני שהוא יצרף אותו לקורס בפורמט הזה. עם זאת, לפעמים יש חומרי למידה שאינם מצריכים הפעלת יישום "חיצוני".

האמצעים הראשיים ב-Moodle ליצירת דף "פנימי" הם דף תוכן מעוצב ודפי תוכן בחוצצים. דף תוכן מעוצב הוא דף יחיד המכיל טקסט ו/או תמונה ו/או קישורים למידע חיצוני. סיבה טובה להשתמש בדף תוכן מעוצב היא כאשר בתחילתה של יחידה ברצוננו להסביר מה עשוי להתרחש ביחידה וההסבר שלנו טיפה ארוך ולכן הוא תופס שטח רב מדי בדף הראשי. במקרה כזה נוכל ליצור דף תוכן שההקלקה על כותרתו בעמוד הראשי פותח אותו.

 fourth-photo השורה העליונה כאן (ראו את החוץ) היא קישור לדף תוכן מעוצב. מפני שה-"תוכן" שמתייחס לקריאת המאמרים יחסית רב, אין טעם להעמיס את הדף הראשי איתו. לכן דף התוכן (למטה) נפתח כדף נפרד.
 fifth-photo

באופן טיפה פרדוקסלי, התייחסנו כאן לדף תוכן מעוצב מפני שעיקר העיסוק של המסמך הזה הוא עיצוב הדף הראשי של אתר מלווה ב-Moodle. דף התוכן המעוצב, שהוא דף פנימי, מאפשר לנו ליצור קישור בדף הראשי למידע שלוּ הופיע בדף הראשי היה יוצר עומס יתר. דף תוכן בחוצצים הוא "דף" נפרד שמתחלק למספר תת-חלקים. כאשר מארגנים מידע בדף תוכן בחוצצים הסטודנט מבין שאנחנו מתייחסים למכלול, אבל מחלקים אותו לחלקים הגיוניים. לעתים קרובות השימוש בדף תוכן בחוצצים מאד עוזר לסטודנט להבין את המבנה של סוגיה מסויימת.

דף תוכן בחוצצים (ראו את החוץ) מקשר למקבץ דפים אשר משולבים יחד (למטה) מהדף הראשי. בדרך כלל אפשר להציג את המידע בדף תוכן בחוצצים גם ברצף של דף אחד, אבל לפעמים הייצוג בחוצצים ממחיש היטב את ארגון המידע.

כזכור, ההתייחסות במסמך הזה היא בעיקר לעיצוב הדף הראשי, ולכן על אף החשיבות של השימוש בדפים פנימיים, אם דף תוכן מעוצב, ואם דף תוכן בחוצצים, לא נרחיב עליהם כאן.

בחזרה לנקודת הפתיחה, או – מה אמור להיות ביחידה הריקה הזאת?

מוקדם יותר הזכרנו שברירת המחדל של אתר קורס ב-Moodle היא עשר יחידות, ושאפשר להוסיף או להסיר יחידות לפי הצורך. יש מרצים שמשום מה חושבים שאפשר להכניס רק מקור אחד לתוך יחידה, ולכן אתר הקורס שלהם מלא ביחידות כמעט ריקות. לפעמים יש בכך הגיון – למשל כאשר מעלים מצגת שמתייחסת לשיעור השבועי. במקרה כזה לא פסול (אם כי לא במיוחד מעניין) לקבוע את מספר היחידות כמספר הפגישות של הקורס. עם זאת, פחות או יותר כהגדרתה יחידה מכילה מספר פריטים. חשוב לדאוג לכך שכל היחידות אשר בשימוש באתר הקורס זוכות לתכנים (ויחידות שאין בהם צורך יוסרו).

משום מה, מעטים שמים לב שמעל ליחידות שבאופן אוטומטי מקבלים מספר (אותן היחידות שיש להן "מבוא" או "תקציר" מעל ומרחב לתכנים מתחת) יש יחידה נוספת. בדרך כלל מכנים את היחידה הזאת "יחידת המבוא". בתוך היחידה הזאת נוצרת באופן אוטומטי "לוח המודעות" שאליו נתייחס בהמשך. לא קשה להבין שמפני שמרצים אינם שמים לב ליחידה הזאת היא בדרך כלל נשארת יתומה (מלבד אותו לוח מודעות). חבל.

ביחידה הזאת רצוי להכניס קישור לסילבוס של הקורס, ולא יזיק אם המרצה יציג גם את כתובת הדואר האלקטרוני שלו, ו/או שעות הקבלה. להבדיל מהיחידות האחרות שניתן לפתוח ולסגור (להציג או להסתיר את התוכן שלהן) יחידת המבוא תמיד מופיעה. בגלל זה במידה מסויימת אפשר להגיד שהיחידה הזאת מהווה "כרטיס הביקור" של הקורס. לכן, רצוי להציג בה את שם הקורס בגופן גדול, ותמונה מתאימה גם מוסיפה. יש לזכור, כפי שצויין לכל אורך הדפים האלה, שאתרי קורסים ב-Moodle נראים מאד דומים אלה לאלה, ולכן רצוי שהסטודנט יפגוש ייצוג גרפי ייחודי ישר עם פתיחת אתר הקורס.

 

אופי ייחודי של המרצה

יצירת סדר ברור באתר של קורס מסייעת לסטודנטים לזהות ולהבין את המוטל עליהם ומאותתת להם שהמרצה יודע מה הוא רוצה ללמד בקרוס. אבל הארגון והסדר הם שלב הכרחי אך לא מספיק בעיצוב אתר שמזמין למידה. חשוב לנו לא רק שהסטודנטים יבינו מה הם אמורים לעשות; אנחנו רוצים שהם גם יגלו עניין במתרחש.

כבר בשלב הזה יש טעם להדגיש שלסביבה טקסטואלית, גם אם היא מכילה גרפיקה, קשה יותר לעורר עניין מאשר מפגש פנים אל פנים חי. עם זאת, יש מספר דברים שאפשר לעשות שיעזרו להבחין בין אתרים מלווים (בתקווה שכולם מאורגנים בצורה יפה ומסודרת). אחת הדרכים הפשוטות, וגם הטובות, ביותר על מנת "להפגין נוכחות" היא להציג צילום ליד ההנחיות שבראש התכנים של כל יחידה:

צילום של המרצה מראה לסטודנטים שהאתר המלווה הוא אכן פרי עבודתו של המרצה ולא "סתם" אוסף של חומרים שנזרקו לתוך האתר. (כולם, הרי, מבינים שאיננו אוהבים להציג צילום של עצמנו ליד משהו שאיננו גאים בו או איננו מוכנים לקחת אחראיות עליו.)

זה גם המקום להזכיר שה-Moodle מאפשר לכל אחד, מרצה כסטודנט, להעלות צילום אישי שמופיע באופן מערכתי בכל מעשינו ב-Moodle. באופן כללי מומלץ להעלות תמונה, וגם לעודד את הסטודנטים לעשות זאת.

 

נכון, לא כל אחד רוצה שהצילום שלו יתנוסס על כל דבר, ובעצם הדבר איננו הכרחי. יש דרכים אחרות "להפגין נוכחות". אפשר, למשל לקבוע פתיחה עקבית שתופיע כל פעם שהמרצה מבקש להעביר מידע כללי לסטודנטים:

למרצה שבוחר "להציג" את עצמו בדרך אחרת מאשר צילום "אישי" עומדות מספר אפשרויות, וקצת יצירתיות לא יכולה להזיק. מה שחשוב כאן הוא העקביות.

תמונה שאיננו צילום יכול גם להופיע כתמונה המערכתית ב-Moodle. רצוי לזכור שהתמונה הזאת תופיע גם ליד כל אחד מההודעות שהמרצה מעלה בלוח המודעות ובפורומים, וכמו עם היבטים אחרים של אתר הקורס, הזיהוי הזה תורם להרגשה הכללית של "שייכות" לקורס.

לא פעם נשאף לצמצם במידע מיותר – הרי הוא עשוי לבלבל את הסטודנט. אבל יש גם פעמים שבהן הוספה של מידע משלים ומרחיב. אולי הוא איננו נחוץ, אבל כמרצים אחת המטרות שלנו הוא לחשוף את הסטודנטים שלנו למידע שהוא מעבר להכרחי או הדרוש בקורס. אם נדע להוסיף מידע כזה בצורה מסודרת אנחנו גם ממלאים את התפקיד שלנו כמרצים, וגם מראים את הנוכחות שלנו לא רק כמגישי מידע יבש, אלא בצורה דומה למה שאנחנו מצפים מעצמנו בכיתה.

בדוגמה כאן, בהמשך למאמר שאנחנו מבקשים מהסטודנטים לקרוא נוספה תיבה שמכילה "מידע נוסף" שהסטודנטים מוזמנים לעיין בו. (אפשר גם לציין "אם תרצו לדעת …" או משהו דומה.)

בדוגמה התיבה נוספה כ-"הנחייה לפעילות" וקביעת הצגת ההנחיה בדף הראשי.

חשוב לזכור שבפגישה פנים אל בפנים המרצה בדרך כלל לא יסתפק רק בהוראה כגון "עליכם לקרוא את המאמר …", אלא יסביר למה המאמר הזה נבחר, או ייתן קצת רקע על המאמר או על הכותב. ככל שהמרצה יבין שהוספת מידע מהסוג הזה במסגרת אתר הקורס תורמת ללמידה של הסטודנטים, ולהרגשה שהמרצה מעורב בהתנהלות אתר הקורס, המעורבות החיובית שלהם תגדל.

 

נוכחות המרצה

מערכת ה-Moodle מאפשרת למרצה להכין את אתר הקורס שלו במלואו כבר עם התחלת הסמסטר, ובהמשך פשוט לכוון את הסטודנטים ליחידה המתאימה, או לפתוח כל יחידה בהתאם להתפתחות הסמסטר (במקרה הזה יחידות הקורס מוסתרות בתחילת הקורס ונחשפות לפי בחירת המרצה). אין פסול בכך, אבל בכל זאת יש בזה התנהלות קצת מוזרה. אפילו בקורס פנים אל פנים שבו המרצה יודע בדיוק כיצד הקורס אמור להתנהל אנחנו מצפים לשינויים, ואנחנו יודעים שמרצה טוב הוא מרצה שמגיב למצבים חדשים שמתעוררים. קורס אשר "גמור" כבר עם פתיחת הסמסטר רומז לסטודנטים שחסרה בה האינטראקציה שהיא חלק אינטגרלי מקורס טוב. ה-Moodle מכיל מספר מרכיבים שמאפשרים למרצה להכניס קצת דינמיות לתוך אתר הקורס שלו, ונבדוק כמה מאלה כאן.

לוח המודעות הוא האמצעי הראשי להעברת מידע עדכני לסטודנטים. אפשר להגדיר אותו כסוג ייחודי של פורום – פורום שנמצא בשימוש המרצה בלבד. תכונה חשובה של לוח המודעות היא העובדה שהודעות שמתפרסמות בו גם נשלחות לדואר האלקטרוני של כל סטודנט. נוצר מצב שבו כל הודעה מופיעה הן באתר הקורס והן בדואר. רצוי מאד לנצל את לוח המודעות מפני שמאגר ההודעות מהווה עדות שמידע חשוב אכן הועבר לסטודנטים (והמצב שבו סטודנט מכריז "לא אמרו לי …" מוכר היטב הן בקורסים פנים אל פנים והן בקורסים מקוונים).

מומלץ להבהיר לסטודנטים שבין חובות הקורס יש כניסה שבועית לאתר הקורס כדי לבדוק אם יש הודעות חדשות. בגירסה החדשה של Moodle המופצת בתשע"ז הסטודנטים אמורים לפגוש דוח על הודעות חדשות בכלל הקורסים שלהם כבר אם הכניסה לדף ה-Moodle הראשי שלהם. חשוב להוסיף שיש מקרים שבהם מסיבה טכנולוגית זאת או אחרת יש סטודנטים שאינם מקבלים ו/או אינם מוצאים את ההודעות בדואר שלהם. בגלל זה כן חשוב לציין את הכניסה לאתר הקורס בתדירות קבועה כחובה.

יש מרצים שנוהגים לצרף קבצי קריאה להודעות בלוח המודעות. על אף העובדה שהדבר הזה איננו פסול, הוא איננו מומלץ. חשוב לראות באתר הקורס מאגר של מלוא החומרים שהסטודנטים פוגשים בקורס. למרצה אין שליטה על המקום במחשב של הסטודנט שבו הוא שומר (או לא שומר) את קובץ הוורד שצורף להודעה בלוח המודעות, ויתכן שהסטודנט יתקשה למצוא אותו שוב כאשר הוא יהיה זקוק לו. בנוסף, רצוי שקבצים ישויכו ליחידות המתאימות ולא יהיו שזורות באופן "חופשי" בלוח המודעות.

מה כן מפרסמים בלוח המודעות? חשוב ליידע את הסטודנטים כאשר יחידות חדשות נפתחות, או כאשר המרצה מוסיף מאמר חדש ליחידה זאת או אחרת של הקורס. לוח המודעות הוא גם אמצעי שדרכו נזכיר לסטודנטים שמועד הגשת מטלה מתקרב, או ניידע אותם בנוגע לשינויים בתכנית הלימודים. מעבר לכל אלה, לוח המודעות ממלא תפקיד חשוב מעצם העובדה שמשתמשים בו: הוא מזכיר לסטודנטים שהמרצה לא סתם העלה חומרים לאתר ואז הלך לנוח, אלא נוכח – לא רק מאחורי הקלעים אלא באופן פעיל.

כדי שלוח המודעות ימלא את התפקיד שלו כאמצעי שדרכו המרצה מיידע את הסטודנטים שמשהו מתרחש באתר הקורס … משהו באמת צריך להתרחש באתר הקורס. אפשר להסתפק בהודעות לקוניות דוגמת "יחידה 4 נפתחה" או "זכרו שעליכם להגיש מטלה עד יום שני הבא", אבל נוכחות פעילה של מרצה דורשת יותר מזה. נביא כאן כמה דוגמאות.

ה-Moodle מכיל מספר אמצעים ליצירת אינטראקטיביות בקורס – אינטראקטיביות בין המרצה לבין הסטודנט, ואינטראקטיביות בין הסטודנטים עצמם. רבים מאלה יכולים לתרום רבות להתייחסות חיובית לקורס, אבל הם אינם המוקד של המסמך הזה שכזכור עוסק בעיקר בעיצוב הבסיסי של קורס, ולא בהתנהלותו. לכן, הדוגמאות המובאות כאן מתמקדים בעיקר בדברים שהמרצה יכול לעשות "על דעת עצמו".

התייחסות להשתקפות הקורס בחדשות

קורסים במגוון נושאים אינם "סגורים" במידע ישן. בתחומים רבים הנושאים שבהם קורס עוסק מתעוררים בהקשר של החדשות. בקורס שעוסק בגיאוגרפיה, למשל, תופעות טבע כמו צונמי או רעידת אדמה שמתרחשות מהוות הזדמנות לקשר בין הקורס לבין ה-"מציאות". פיסקה מעוצבת שמופיעה בתוך היחידה הנוכחית של קורס (עם אזכור גם דרך לוח המודעות) ממחיש לסטודנטים שמדובר בנושא חי, ובקורס דינמי:

בדוגמה כאן, המרצה הכניס קישור לכתבה שאולי נוגע לקורס באופן כללי אבל איננו חלק אינטגרלי מהקורס ואיננו חובה. ככל שמידי פעם תוספות מהסוג הזה יופיעו בקורס, הסטודנטים ירגישו שמדובר באתר חי ומשתנה, והסיכוי שהם ירגישו מעורבים בקורס יגדל.

הדוגמה היא של פיסקה מעוצבת. כדי להשיג תוצאה דומה אפשר היה גם ליצור "קישור" עם תצוגת ההנחיה על הדף הראשי.


הרחבת המידע על חומרים נלמדים או מהנעשה בשיעור

לפעמים תוך כדי מפגש של שיעור (ויכול גם להיות שה-"שיעור" מתנהל במסגרת של קבוצת דיון) עולים נושאים שעליהם רצוי להרחיב. תוספת מהסוג הזה איננה שונה מהותית מתוספת הקשורה ל-"חדשות", ובעצם היא ממלאת תפקיד מאד דומה – הוספת גיוון ושמירה על ערנות בנוגע למתרחש בקורס.

בקורס פנים אל פנים מוצלח המרצה תמיד מוכן לשנות כיוון, לתת דגשים חדשים, להרחיב על נושאים שאולי תחילה עליהם הוא לא התכוון להתייחס. הרחבה מהסוג הזה מתאימה גם לאתר של קורס, ובעצם, העובדה שהיא מתווספת לקורס לא בשעת השיעור עצמו כאשר הזמן להתייחסות מוגבל עשויה להגדיל את הסיכוי שסטודנטים יתייחסו. אפשר, אגב לצרף קבוצת דיון שאליה הסטודנטים מוזמנים להתייחס לסוגיה שעולה.

ואם בקבוצות דיון מדובר, כמובן שאפשר לשלב כאלה לתוך הקורס. אבל סטודנטים שמשתתפים בקבוצת דיון רוצים לדעת שהמרצה שלהם אכן קרא את מה שכתבו. אחת הדרכים הבטוחות לגרום לסטודנטים לאבד עניין בקורס היא לחייב אותם להשתתף בקבוצת דיון, ואז לא להתייחס לדיון שהתפתח. אבל מה לעשות, קשה למרצה להגיב לכל הגיג של כל הסטודנטים בקורס. דרך להתגבר על הבעיה הזאת היא להודיע לסטודנטים כבר עם פתיחת קבוצת דיון שבתום הדיון המרצה יפרסם התייחסות למלוא התרומות שעלו במהלך הדיון. סמוך לסגירת הדיון (שתמיד רצוי להגביל בזמן) המרצה יכול להעלות קובץ שבו הוא מתייחס לכלל הדיון (אין צורך להגיב לכל סטודנט וסטודנט):

בדוגמה כאן, הפיסקה המעוצבת "בעקבות קבוצת הדיון" שמכילה קישור להתייחסות המרצה לדיון נוספה ליחידת הקורס אחרי שהדיון "על דמות המספר" הסתיים.


התייחסות לעבודות/מטלות של סטודנטים

בבדרך כלל מהלך של קורס סטודנטים מגישים מספר מטלות/עבודות. על פי רוב המשוב שהם מקבלים הוא פרטני – המרצה מגיב אישית לעבודה של כל סטודנט. חשוב, כמובן להקפיד לתת משוב, ולעשות זאת בלי איחור רב. עם זאת, מעבר למשוב לסטודנט הפרטי, יש פעמים שבהן המרצה ירצה לציין עבודה של סטודנט כראוי במיוחד לציון. אפשר לעשות זאת הן על מנת לשבח ברבים עבודה שראויה לשבח, והן על מנת להמחיש לסטודנטים כיצד עשויה להראות מטלה/עבודה טובה. מרצה שמידי פעם מבליט עבודה של סטודנט ומביא אותה לתשומת ליבם של כלל הסטודנטים מפגין מעורבות בקורס.

הבאת דוגמה של עבודות של סטודנטים לידיעתם של כלל המשתתפים בקורס מפגינה למשתתפים שיש נכונות מצד המרצה לא רק לתת ציון, אלא גם לעזור להם על מנת לקבל ציון טוב יותר.

כמובן שאם המרצה מבקש להביא עבודה של סטודנט לידיעת כלל המשתתפים חשוב לפני-כן לקבל את אישור הסטודנט לכך.

במקום הבאת עבודה של סטודנט המרצה גם יכול לבחור להכין בעצמו "תשובה" שבעיניו עונה על המטלה ולהציג אותה לסטודנטים כדוגמה למה שרצוי להגיש.

הדוגמאות האלו אינן הדרכים הבלעדיות שדרכן המרצה מפגין נוכחות, וכל מרצה בוודאי יוכל לחשוב על דרכים נוספות. אין צורך להעמיס את הקורס עם "תוספות" כאלו, אבל מרצה שינצל מספר הזדמנויות להתייחס למתרחש בקורס באחד או יותר מהדרכים האלו במהלך של סמסטר מיידע את הסטודנטים שלו שכדאי לבקר באתר הקורס בתדירות סבירה או אפילו גבוהה. כמו-כן, מעורבות גבוהה של המרצה גוררת מעורבות של הסטודנטים. רצוי להוסיף, אגב, שחשוב ליידע דרך לוח המודעות כאשר תוספות כאלו מתווספות לקורס.

 

אחרית דבר

המסמך הזה מתמקד בצעדים שיש לנקוט על מנת ליצור אתר מלווה קורס (ובמידה מסויימת גם אתר של קורס מקוון) במערכת לניהול למידה שמזמינה למידה מוצלחת אצל הסטודנט. המסמך התמקד ב-LMS של Moodle, כאשר הדוגמאות הותאמו ל-Moodle 3.1 הרווח היום בישראל. פעמים רבות הודגש שהארגון והבהירות מרכזיים להמצאות של הסטודנט באתר הקורס, וליכולת שלו ללמוד בו בהצלחה. עם זאת, במהלך כל המסמך הודגש שמדובר בתנאים הכרחיים אבל לא מספיקים. הודגש פעמים רבות שאישיות המרצה צריכה לבוא לביטוי באתר שהסטודנט פוגש, ויש להוסיף שהדגש הזה בא מפני שקיימת הנחה סמויה נוספת – שהמרצה מלמד בצורה שמעניינת ומעוררת למידה אצל הסטודנט. לא היתה במסמך כוונה ללמד את המרצה כיצד ללמד, אלא לעזור לו "לתרגם" את ההוראה הטובה שלו לתוך סביבה שנכון להיום פחות מוכרת לו – הסביבה הדיגיטאלית. ניתן לקוות, ואף לצפות, שהדוגמאות שמובאות כאן ידרבנו את המרצה לחשוב על דרכים נוספות להעשיר את אתרי הקורסים שלו. זאת ועוד: לא פעם העיסוק בעיצוב אתר מלווה של קורס מעודד את המרצה להשקיף על התנהלות הקורסים הפנים-אל-פנים שלו, ולמצוא דרכים לשפר גם את אלה.

המסמך נגע רק באופן רופף באמצעים למתן ביטוי לדרך ההוראה. כמובן שמתיחת פנים עיצובית איננה יכולה לכסות על קורס שהתנהלותו הבסיסית לקויה. אם הקורס עצמו – אם פנים אל פנים ואם מקוון – איננו מאתגר את הסטודנט התוצאה עלולה להיות קורס "יפה", אבל בכל זאת עקר. זאת, כמובן לא היתה המטרה.

אין הבטחה שסטודנטים שפוגשים אתר מעורר עניין באמת יתעניינו. יתכן שהסטודנטים שלנו אינם מחפשים אתר קורס מעניין, ובסך הכל רוצים שיוגשו להם חומרי קריאה כדי שהם יוכלו להתכונן למבחן. דווקא האחריות שלנו כמרצים הוא לאתגר אותם, להרחיב את עולם הידיעות שלהם, להציג להם מידע שמעורר התעניינות ואת הרצון ללמוד. בתקופה אשר בה כמעט כל קורס אקדמי מקבל אתר אינטרנטי שמלווה אותו, ניתן להשתמש באתרים האלה כדי לקדם למידה משמעותית. ולא פחות חשוב, ניצור אתרי קורסים שנוכל להתגאות בהם.

אודות ג'יי הורוויץ


השארת תגובה