שבוע "אקדמיה-קהילה" בהכשרת המורים

מפגשים שהתקיימו

  • יום ראשון 26-04-2020
  • 17:30-19:00
    ילדים ונוער בסיכון בראי שירים עבריים מוכרים
    גיל חדש-"אקדמיה-כיתה" מכון מופ"ת
    לתקציר ההרצאה סגירה

    מפגש עם שירים של אלתרמן, המשוררת רחל, קובי אוז וטונה, ודרך השירים למידה על ילדים ונוער בסיכון, על חיזור אלים, על הישארות במקום שרע לך בו, על הנרטיב של ילד שלא מאמין בעצמו, על פגיעות מיניות ועוד.

  • 15:30-17:00
    דפוס חשיבה מצמיח -Growth Mindset
    ד"ר סלעית רון-המכללה האקדמית לחינוך אורנים
    לתקציר ההרצאה סגירה

    בתחום הלמידה הרגשית חברתית (SEL), אחד הכלים האפקטיבים לקידום רווחה אישית והשגים הוא 'דפוס חשיבה מצמיח- Growth Mindset'. במפגש נלמד מהו דפוס חשיבה מצמיח ואיך מטמיעים דפוס חשיבה זה בחי היום יום, בהכשרת המורים, בבתי הספר ובגני הילדים.

  • 13:30-15:00
    קהילות מקצועיות לומדות- פרדיגמה חדשה להתפתחות מקצועית
    ד"ר טלי ברגלס-שפירא, מנהלת מו"פ קהילות מקצועיות לומדות, מכון מופ"ת-מכון מופ"ת
    לתקציר ההרצאה סגירה

    במפגש נכיר את הבסיס התיאורטי של קהילות מקצועיות לומדות במערכת החינוך, נבחין מתהליכי התפתחות מקצועית לתהליכי פיתוח מקצועי ובין קבוצה לקהילה מקצועית לומדת. והכי חשוב, מה קרה כשהתיאוריה פגשה פרקטיקה וכשהפרקטיקה פגשה קורונה? מה התמורות שעוברות כעת על הקהילות ומה צפוי לנו בעתיד?

  • 11:30-13:00
    פדגוגיה של חוסן
    ד"ר דניאל ניקריטין; שי מאמו-המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום
    לתקציר ההרצאה סגירה

    במכללה אנו הולכים ומבססים תפיסה פדגוגית של מבט רחב על התלמיד והמורה. התפיסה מאגמת תיאוריות וכלים ממגוון שדות ותכליתם הכשרת המורה כמי שמעניק חוסן לתלמידיו בהתמודדות עם קשיים, ובמיצוי הפוטנציאל הגלום בו. במפגש נתאר כמה מהתיאוריות המרכיבות את ה'פדגוגיה של החוסן', ונדגים כיצד אנו מיישמים זאת בהכשרה המעשית, ובתרבות הלמידה שבמכללה.

  • 11:00-09:30
    רגישות רב תרבותית באמצעות photovoice
    ד"ר רבקה הלל לביאן-מכללת לוינסקי לחינוך
    לתקציר ההרצאה סגירה

    המפגש כולל הסבר על מתודולוגיית photovoice שהיא מתודולוגיה מחקרית שעושה שימוש בצילום. כמו כן יהיו הדגמות מפעילות photovoice שנעשתה בארץ ובאתיופיה וגם התנסות של המשתתפים במפגש בשיח על תמונות שיביאו. לשם כך אנא הצטיידו בצילום המתאר את החוויה שלכם מהקורונה (רשות לא חובה).

  • 07:30-09:00
    סדנה לבניית מצגות
    דורין פסט עמר, מעצבת חווית משתמש, ערוץ המו"פ, מכון מופת-מו"פ, מכון מופ"ת
    לתקציר ההרצאה סגירה

    טיפים לעיצוב מצגות בעידן של למידה סינכרונית וא-סינכורנית

  • 05:30-07:00
    مساقات MOOC: مساقات هائلة مفتوحة عبر الانترنيت كبيداغوجيا حديثة في التعليم العالي في المؤسسات الاكاديمية. מוקים (MOOCS) כפדגוגיה חדשנית בהשכלה גבוהה (ההרצאה תתקיים בשפה הערבית)
    ד"ר עביר ותד-מכללת אלקאסמי
    לתקציר ההרצאה סגירה

    קורסי MOOC מהווים חדשנות פדגוגית באקדמיה העולמית. במפגש יוצגו המאפיינים של קורסי MOOC, ההתפתחות ההיסטורית ומחקרים עדכניים. בנוסף יוצגו דוגמאות ללמידה בסביבת MOOC.
    أحدثت مساقاتMOOC (مساقات هائلة مفتوحة عبر الانترنت) ثورة معرفية في الأكاديمية العالمية. فما هي هذه المساقات؟ وما هي مميزاتها؟ كيف نشأت وكيف تطورت? كيف يمكن التسجيل والالتحاق بهذه المساقات؟ وكيف يمكن التعلّم في بيئة الموك MOOC؟
    كل هذه الأسئله ستجيب عليها د. عبير وتد في هذه المحاضرة.

  • יום שישי 24-04-2020
  • 11:00-09:30
    רב תרבותיות במכללה להכשרת מורים ערבים
    ד"ר אימאן נחמס-המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
    לתקציר ההרצאה סגירה

    המציאות של מדינת ישראל מחייבת התייחסות מיוחדת לחינוך לרב-תרבותיות, בפרט במכללות להכשרת מורים. נשאלת השאלה עד כמה החזון המוצהר של מכללה נתונה בא לידי ביטוי בתכנים שעוברים? האם ניחן מוסד להכשרת מורים ערבים בתפיסה רב-תרבותית ובאיזו מידה הוא מכשיר את פרחי ההוראה להוראה בחברה רב-תרבותית?

  • 07:30-09:00
    שילוב התקשוב בהוראה-הגיל הרך
    עביר זייבק חדאד-המכון הערבי, המכללה האקדמית בית ברל
    לא ניתן לצרף מצגת או הקלטה בגלל שבמהלך ההרצאה שולבו צילומים של ילדי גן
    לתקציר ההרצאה סגירה

    חשיפה והטמעה של כלי תקשוב הפכו לחלק אינטגראלי מ"ארגז הכלים הפדגוגי" של הסטודנטים בעבודה המעשית במכון האקדמי הערבי במכללה האקדמית בית ברל. בהרצאה יוצגו כמה מהכלים אשר יכולים להיות חלק מארגז הכלים של פרחי ההוראה והמורים בפועל.

  • 06:15-07:00
    היכרות עם אפלקציה חדשה לקידום חינוך גופני בבתי ספר – תזוזו
    לימור אשר-המכללה האקדמית בוינגייט
    לתקציר ההרצאה סגירה

    הצגת אפליקציה חדשה למורים לחנ"ג ולילדים

  • 05:30-06:15
    אימון בוקר קבוצת גברים
    מג'ד מנסור-המכללה האקדמית בוינגייט
    לתקציר ההרצאה סגירה

    אימון בוקר מעורר שמועבר על ידי סטודנט ממכללת וינגייט.

  • 05:30-06:15
    אימון בוקר קבוצת נשים
    ברוג' איסא-המכללה האקדמית בוינגייט
    לתקציר ההרצאה סגירה

    אימון בוקר מעורר שמועבר על ידי סטודנטית ממכללת וינגייט.

  • יום חמישי 23-04-2020
  • 17:30-19:00
    מדעי ההשתפרות, על מחקרי פעולה ועל עבודה מבוססת נתונים בגני הילדים ובבית הספר
    ד"ר ליבי אופיר ; ליאת אוליאל, "אקדמיה-כיתה", מכון מופ"ת-"אקדמיה-כיתה" מכון מופ"ת
    לתקציר ההרצאה סגירה

    מה הקשר בין נבחרת אנגליה בכדורגל לבין מדעי ההשתפרות? מדעי ההשתפרות התפתחו כתחום מחקר בתחילת המאה ה– 21 כדי לאסוף וליצור ידע וכלים לשיפור תהליכי התנהלות בתוך מערכות. מדעי ההשתפרות יכולים לשמש כל תהליך שבו יש קבוצה המעוניינת להשיג שיפור ומוכנה לתהליך של ניסוי וטעייה. הקבוצה מקיימת תהליך של מדידה, ניטור, הערכה של מה עובד ומה לא ואז שינוי תוך כדי התהליך. ההרצאה תכלול תאוריה, מתן כלים פרקטיים והתנסות.

  • 15:30-17:00
    המוח הגמיש והפרעת קשב – שיפור תפקודים
    קורל שחר-מכללת סמינר הקיבוצים
    לתקציר ההרצאה סגירה

    בסדנה נצא יחד למסע מרתק של היכולת שלנו כבני אדם לעצב את המוח, לשנות את הדרך בה הוא עובד ולשפר תפקודים קשביים באמצעות תרגילים שונים ואינטארציות בבית, בגן ובכיתה. נתנסה בחלק מהתרגילים ונבין כיצד ניתן באמצעות שינויים קטנים, לקדם קשב באופן מתמיד.

  • 13:30-15:00
    פענוח הקוד החזותי
    ד"ר נעם טופלברג-אוניברסיטת בר-אילן
    לתקציר ההרצאה סגירה

    ההרצאה תעסוק בשימוש בתמונות בפתיחת שיעור לצורך דיון וחיבור הלומדים לנושא הנלמד באופן אינטואיטיבי ואטרקטיבי.

  • 11:30-13:00
    מיינדפולנס – מה זה? ואיך הוא מתקשר לסביבת בית הספר?
    ד"ר אורן ארגז, מרצה בכיר במכללה האקדמית בית ברל-המכללה האקדמית בית ברל
    לתקציר ההרצאה סגירה

    מיינדפולנס הוא תרגול התבוננות, שמושתת על הפניית תשומת לב מכוונת אל החוויה הגופנית-מנטאלית. מחקרים מראים כי תרגול מיינדפולנס מפחית מתחים, חרדה, תורם לריכוז ומשפר את היכולת להקשיב לאחר ולגלות אמפתיה. המפגש ישלב הסברים על תרגול מיינדפולנס וכיצד התרגול יכול להועיל ברמה האישית וברמה המקצועית.

  • 09:30-11:00
    לא רק קהילה: שיפור ההוראה בעזרת מחזורי למידה
    טל כרמי-"השקפה- מורים מובילים"
    שני חלקי ההקלטות מופיעים בתקציר
    לתקציר ההרצאה סגירה

    מהי למידה מהפרקטיקה? כיצד יכולה קהילת מורים לשפר את ההוראה? תשובתם של "מורים מובילים" לשאלות אלו היא "מחזורי למידה". אלו תהליכי למידה המאפשרים למורים לבחון את הוראתם ולשפרה. נתנסה בחלק משלבי התהליך, נתבונן יחד במחזור למידה אותנטי, ונשמע עוד על תהליכי הלמידה של "מהלך השקפה".

    הקלטה חלק א'
    הקלטה חלק ב'

  • 07:30-09:00
    ריבוי אינטליגנציות בלימוד מקוון של תנ"ך ומקצועות רבי מלל
    יהודה טרופר-מכללת שאנן, המכללה האקדמית הדתית לחינוך
    לתקציר ההרצאה סגירה

    התנסות בכלים שונים המאפשרים הוראה מקוונת המשתפת את הלומדים ונעזרת במגוון האינטליגציות שלהם

  • 05:30-07:00
    ספורט פראולימפי בדרך לטוקיו 2021 (45ד') קיר טיפוס – לילדים ונוער (45ד')
    איתי פרידמן; ורד אבנעים-המכללה האקדמית בוינגייט
    קישורי המצגות נתנות בתקציר
    לתקציר ההרצאה סגירה

    חשיפה של ענפי הספורט הפראולימפיים בדרך לטוקיו 2021 באמצעות שיחה עם מאמנת של אחת הנבחרות, וכן לענף הספורט קיר טיפוס כספורט אתגרי לילדים ונוער.

    מצגת טיפוס ספורטיבי

    מצגת פאראאולימפי

  • יום רביעי 22-04-2020
  • 17:30-19:00
    מודל הסמכות החדשה בבית, בגן ובבית הספר
    צחי לב רן-המכללה האקדמית הרצוג
    לתקציר ההרצאה סגירה

    הסמכות הישנה בה ילדים עשו מה שמבוגרים אמרו לא קיימת עוד. את מקומה תפסה אנרכיה, וכל הורה ומורה יודע לתאר את הקשיים בבית, בגן הילדים ובכיתה. פרופ' חיים עומר פיתח תפיסה לפיה יש להחזיר את הסמכות למבוגרים אך לא בכלים הישנים, אלא בכלים הומניסטיים ראויים ומותאמים.

  • 15:30-17:00
    בחזרה לעתיד: למידה וחינוך עשור אחרי מגפת הקורונה
    אסנת כהן; ד״ר אלעד ליסון; יוסי קליין; תמר שוורץ-מכללה ירושלים
    לתקציר ההרצאה סגירה

    מגפת הקורונה השיבה את אזרחי העולם לחיק המסגרות הלאומיות וגרמה להחייאה מחודשת של התא המשפחתי כיחידה סגורה. מנגד, הקורונה הקפיצה את השימוש בתקשורת מרחוק. האם פעילויות חברתיות, עסקיות ושלטוניות המשיכו לפעול כאילו לא קרה דבר? האם הקורונה תביא לנסיגה של המרחב הוירטואלי או להעצמתו?

  • 13:30-15:00
    מורים פוגשים הורים בפרפריה החברתית (ההרצאה תנתן במקביל גם בשפה הערבית)
    ד"ר איזבל רמאדן; פרופ' מיכל ראזר-אורנים, המכללה האקדמית לחינוך
    קישורי הקלטות ההרצאה בעברית ובערבית ניתנות בתקציר
    לתקציר ההרצאה סגירה

    במפגש נעסוק בקונפליקט שבמפגש בין בית הספר לבין הורים בהדרה חברתית. נתבונן בסיבות לקונפליקט וכיצד ניתן לייצר דיאלוג אחר.

    לכניסה להקלטה בעברית לחץ כאן
    לכניסה להקלטה בערבית לחץ כאן

  • 11:30-13:00
    כלי חדש לעידוד שיח על פגיעות מיניות בגיל הרך
    ד"ר תמר אשר שי; ד"ר תמר ורטה-זהבי-המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
    קישורי מצגות ההרצאה נמצאים בתקציר
    לתקציר ההרצאה סגירה

    התופעה של התעללות בילדים עלתה למימדים מפלצתיים של 760% מעל המדווח בימים רגילים. המרחב הבין-אישי בכיתה ובגן לא מאפשר ולא מעודד שיחה ושיתוף בנושאים אלה. במפגש נציג ספר ילדים ראשון מסוגו, שמהווה כלי לאפשור שיח על מוגנות, על פגיעות מיניות. בנוסף לחשיפה לספר, נציג דרכי עבודה יישומיות לבית, לגן/כיתה ולקליניקה.
    לכניסה למצגת 1 לחץ כאן
    לכניסה למצגת 2 לחץ כאן

  • 09:30-11:00
    ממדים מהפכניים בקיומו של בית ספר ציבורי
    ד"ר בועז צבר-האוניברסיטה העברית בירושלים, המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
    לתקציר ההרצאה סגירה

    ההרצאה תעסוק בממדיו ההומניסטיים של ביה"ס הציבורי, הפדגוגי, התרבותי והפוליטי, ובמעמדו המהפכני בתולדות החברה האנושית. נתייחס גם לגורמים המבקשים לקעקע את מעמדו ולאינטרסים הגלומים בפועלים

  • 07:30-09:00
    למידה שיתופית הכנת שיעור מתוקשב באנגלית Collaborative learning in the digital era (ההרצאה תתקיים בשפה האנגלית)
    ד"ר מנאל יזבק אבו אחמד -מכללת סכנין להכשרת עו"ה
    לתקציר ההרצאה סגירה

    המפגש יציג את נושא הלמידה השיתופית במיוחד בעידן הטכנולוגי, יתן כלים למורים להשתמש בהכנת שיעור מתוקשב באנגלית
    This session will offer the preservice teachers/teachers digital tools needed for collaborative learning activities that they can use with their classrooms

  • 05:30-07:00
    שפה זוגית- ממאבקי כוחות למרחב משותף
    הרבנית עידית שילה-אורות ישראל, מכללה אקדמית לחינוך
    לתקציר ההרצאה סגירה

    נתבונן יחד במדרש, בתהליך שעובר זוג ממאבקי שליטה עד בניית מרחב משותף. נלמד שפה לבניית מרחבים שכאלה גם מול צוות, הורים ותלמידים ובכל מפגש בינאישי.

  • יום שלישי 21-04-2020
  • 17:30-19:00
    הרצאה 1: מה שלא גילו לנו על מה באמת ילדים צריכים בבית ספר. הרצאה 2: דלתות נפתחות בעבודה מעשית
    ד"ר חנה פישר; לובה אוסטריצקי; מרשה חכמון-תלפיות - המכללה האקדמית לחינוך בחולון
    קישורים למצגות ההרצאות נמצאים בתקציר
    לתקציר ההרצאה סגירה

    הרצאה 1: על ההתפתחות הפסיכולוגית של ילדים בגיל בית ספר יסודי כמעט ולא נכתב בספרות המקצועית. בשל כך, הידע החינוכי מוגבל. המפגש ייתן תמונה התפתחותית חדשנית וייתן הצעות והמלצות כיצד ללמד, לחנך ולטפל בגיל זה. הרצאה 2: בסדנה נשתף אתכם בעשיה היצירתית של החוג לאנגלית במכללת תלפיות בעבודה מעשית בימי הקורונה. התובנות מחוויה זו הולידו את מודל הדרכה פדגוגית היברידית בשילוב כלים של המאה ה-21 שאותו נרצה להציג בפניכם וליישם בשנת הלימודים הבאה.

    לצפייה במצגת של הרצאה 1, לחצו כאן
    לצפייה במצגת של הרצאה 2, לחצו כאן

  • 15:30-17:00
    אופטימיות זהירה בטיפול במחלת הסרטן
    ד"ר מיטל שבת-המכללה האקדמית אוהלו בקצרין
    לתקציר ההרצאה סגירה

    המפגש כולל הכרות עם טיפול חדשני ייחודי שפותח באוניברסיטת תל אביב בשיתוף פעולה עם בתי חולים ברחבי הארץ.

  • 13:30-15:00
    תשומת הלב ככלי בסיס ללמידה וניהול עצמי
    ד"ר הדס קסירר יזרעאלי-מכללת לוינסקי לחינוך
    לתקציר ההרצאה סגירה

    נלמד מהי תשומת לב, נבין כיצד היא משרתת אותנו בתהליכי למידה, ניהול עצמי, קבלת החלטות ובחירת פעולות. נתרגל יחד ונבין איך זה פועל ועובד במוח שלנו על בסיס מחקרי מוח עדכניים. ובסופו של דבר נקבל ידע ראשוני על כלי בסיסי לחיי היומיום ולעבודת המחנך בכיתתו.

  • 11:30-13:00
    סדנה: טקס יום השואה אלטרנטיבי באמצעות תיאטרון קריאה
    ד"ר סמדר מור-אוניברסיטת תל-אביב
    לתקציר ההרצאה סגירה

    בסדנה זו נשלב משמעויות הטמונות בטקסטים עם פרשנות הקוראים ונגיש כמופע/טקס ליום השואה

  • 09:30-11:00
    אז מה זה neuroeducation?
    אפרת לוצאטו-מכללת לוינסקי לחינוך
    לתקציר ההרצאה סגירה

    סקירה של התפתחות המושג נוירוחינוך, חשיבות שילוב מדעי המוח בחינוך – מה תרומת הידע ההדדית של שני התחומים? כיצד ידע על המוח באופן כללי ועל תהליכי למידה וזיכרון יכול לתרום לתהליכי הוראה ולמידה?

  • 07:30-09:00
    הרצאה 1: ספרות השו"ת כמקור היסטורי לחקר השואה. הרצאה 2: כלים לחינוך בשעת משבר
    פנינה רותם; פסיה פרסי-מכללה ירושלים
    מצגות האירוע נמצאות בלינקים בתקציר
    לתקציר ההרצאה סגירה

    הרצאה 1: ספרות השאלות והתשובות החלה להוות במהלך העשורים האחרונים מקור חשוב למחקר ההיסטורי. מתוך השאלות והתשובות ניתן לדלות מידע רב על מציאות החיים הקשה אליה נקלעו היהודים בשואה. הרצאה 2: ההרצאה תעסוק באנשי חינוך שביצעו פעולות חינוך הרואיות בתקופת השואה: בני הזוג בירנבאום, סאלו קרליבך וליאו בלומנזון.

    מצגת 1
    מצגת 2

  • יום שני 20-04-2020
  • 13:30-15:00
    כוחה של אומנות בהנחלת זיכרון השואה והגבורה לילדים: תוכנית להנחלה משמעותית של זיכרון השואה
    נורית רונן-מכללת שאנן, המכללה האקדמית הדתית לחינוך
    לתקציר ההרצאה סגירה

    כלים להוראת זיכרון השואה לילדי הגיל הרך ובית הספר היסודי

  • 11:30-13:00
    לחנך את המוח
    ד"ר אודליה גולדברג-נקר-תלפיות - המכללה האקדמית לחינוך בחולון
    לתקציר ההרצאה סגירה

    המח הוא איבר המתעצב בהתאם לחוויות, לסביבה. במפגש נדבר על היחידה הבסיסית במערכת העצבים – תא העצב, הנוירון, דרכו על המשמעות של למידה ע"פ מדעי המח, ואת הגמישות המוחית.

  • 09:30-11:00
    איורי ילדות בספרות ילדים ישראלית
    ד"ר שי רודין-האקדמית גורדון
    לתקציר ההרצאה סגירה

    הבנה של תפקידי האיור, סוגי איורים, פענוח איורים וסמלים וכיצד איורים מבנים מציאות מגדרית.

  • 07:30-09:30
    מנהיגות, חירום ומרכז הסימולציות
    ד"ר יפעת לינדר-מכללה אקדמית אוהלו
    לתקציר ההרצאה סגירה

    נשוחח על מנהיגות ועל פעולתה בחירום. תודגש תפקידה ביכולת לתכנן קדימה ולההערך ל"יום שאחרי". במסגרת מפגש זה יוצג כלי הסימולציה כאמצעי לקידום מנהיגות.

  • 05:30-07:00
    הכמיהה לאקזוטי: יצירות מוזיקליות שנכתבו בהשראת תרבות האחר
    ד"ר איתן אור-נוי-מכללת לוינסקי לחינוך
    אין אפשרות לצרף הקלטה או מצגת בגלל זכויות יוצרים.
    לתקציר ההרצאה סגירה

    הכמיהה המוכרת לאקזוטי, לזר ולשונה, המהווה חלק מדפוסי התרבות המערבית, שימשה השראה לרפרטואר מוזיקלי אמנותי נרחב. במפגש זה נערוך הכרות עם כמה מיצירות המופת המשתייכות לז'אנר ועם רכיבי שפתם המוזיקלית.

  • יום ראשון 19-04-2020
  • 17:30-19:00
    מודל הסמכות השלמה ומעגל התגובה
    גיל חדש-"אקדמיה-כיתה" מכון מופ"ת
    לתקציר ההרצאה סגירה

    מודל הסמכות השלמה פותח ע"י אריה טבעון, ובוחן את סוגיית הסמכות של הורה או איש חינוך. על בסיס המודל, נבנה מודל חדש בשם מעגל התגובה שבוחן 11 כשלים בטיפול באירועי משמעת חמורים שקורים בכיתות ובגני הילדים, ומציע כלים ומענים לטיפול טוב יותר.

  • 15:30-17:00
    זה הזמן לדבר על מעמד המורה
    מר איל רם, סמנכ"ל ומנהל מנהל עובדי הוראה, משרד החינוך-מנהל מנהל עובדי הוראה, משרד החינוך, סמנכ"ל
    לתקציר ההרצאה סגירה

    התקופה הקרובה הינה משמעותית להתקבעות מעמד המורה. המעבר להוראה מרחוק בעקבות הקורונה, הסכם שכר שייחתם לאחר הקמת הממשלה ומתווה הכשרה שאמור להיות מאושר במל"ג, הם הזדמנות גדולה לשפר את מעמד המורה בחברה הישראלית.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן