מה אפשר ללמוד מטיקטוק על תהליכי למידה דיגיטליים? (או: המדריך לטיקטוקר המתחיל)

״טיקטוק הוא מקום שכולם יכולים להיות מי שהם ומי שהם רוצים להיות בלי להתייפייף להבדיל למשל מהאינסטגרם שם נמצאים כל היפים והנכונים, בטיקטוק תמצאו את כולם ומכל הסוגים והמינים״

זהו ציטוט מתוך דברים שאמרו הטיקטוקרים שהתארחו במפגש בנושא.

איפה נמצאים התלמידים היום? מה קורה בטיקטוק, שבו הם מבלים כל כך הרבה שעות? מה זה בכלל טיקטוק? על שאלות אלו ועוד כמה הפוסט הזה מנסה לתת מענה.

בתאריך 23.8.2021, אירחנו בערוץ המו״פ לטכנולוגיה ולחדשנות בחינוך רב שיח עם אנשי חינוך שמתפעלים ערוץ טיקטוק, במסגרת סדרת ההדרכות "בחזרה לעתיד 2022". המפגש יצר התעניינות רבה והעלה שאלות רבות במהלכו. אנסה לענות עליהן כאן.

טיקטוק הוא יישומון שיתוף וידאו, בבעלות סינית, עם יותר ממיליארד משתתפים ברחבי העולם.

הפלטפורמה משמשת ליצירת סרטוני וידאו קצרים בנושאים שונים (ריקוד, חינוך ועוד…), באורך של 3 שניות עד 3 דקות. אפשרויות השליטה בעריכת הסרטונים הן קלות ורבות, כך  שמדובר ביישומון פופולרי מאוד בקרב הילדים והנוער, מה שמספק כיווני עתיד אפשריים בעולמות של למידה דיגיטלית ולמידה באמצעות וידאו.

  • השימוש בטיקטוק הוא נרחב וחוצה גילים. מרבית המשתמשים בני 18-24
  • כמות החשיפה בטיקטוק אינה ניתנת להשוואה לחשיפה שמאפשר יוטיוב או ה-reels של אינסטגרם.
  • זמן ההשקעה בתחזוקה של ערוץ טיקטוק יכול להיות ממינימלי (סרטון פשוט לא מצריך שום דבר מעבר ללחיצה על הקלטה), ועד יצירה של סרטונים מושקעים עם שימוש בפונקציות העריכה הנרחבות. קחו בחשבון שגם קריאת התגובות שעולות לסרטונים דורשת זמן.
  • היישומון אינו מצריך ידע קודם או למידה של צילום ועריכה – כל הכלים שהוא מספק ידידותיים למשתמש.
  • ניתן לנהל ערוץ טיקטוק קבוצתי – פותחים משתמשאחד, ונותנים לכמה משתמשים הרשאות מתאימות להעלאת סרטונים.
  • ניתן למחוק הודעות פוגעניות שעולות כתגובה לסרטון, וגם לחסום באופן תמידי פרופילים פוגעניים.
  • אין אפשרות לשלוט בערוץ ולהחליט למי לאשר לעקוב. מי שרוצה יכול.

האפשרויות שטיקטוק מאפשרת רבות, החל בלמידה מתוך הקשר  ועד שימוש בסרטונים כחלק משיעור פנים.  האלגוריתם של טיקטוק הוא מאוד חכם ומהיר, ומהר מאוד הוא ילמד את ההעדפות שלכם ויציג לכם עוד ועוד סרטונים קשורים בתחום התוכןשמעניין אתכם.

לסיכום, קל ללגלג על הרושם הראשוני השטחי שטיקטוק מייצרת אצל חלקנו, בעיקר בשל במיתוג השנוי במחלוקת שלה. אבל כשתאתרו את ערוצי הטיקטוק הנכונים לכם, תופתעו לגלות את העושר התוכני הגלום שם.

אתם עוד פה? רוצו להוריד טיקטוק!

בהזדמנות זו אנחנו מודים לאנשי הפאנל שלנו. מוזמנים לעקוב אחריהם גם בטיקטוק:

ד"ר יאיר פוזניאק, איש חינוך והוראה. מורה ומרצה בכיר ומפתח תוכני הוראה באוניברסיטת תל אביב לנוער. יוצר תוכן לימודי ברשתות החברתיות ויוצר הפודקאסט "מסע אל גוף האדם'"/
ערוץ הטיקטוק של יאיר: https://www.tiktok.com/@dryairpozniak

לביא שחר, מהנדס ביו-רפואי, מורה לחשיבה ביקורתית.
פיתח שיטות והתנסה בהוראה באמצעות מישחוק כיתה, מודל נבחרת ועוד. לביא תמיד מנסה למצוא גישות חדשות להעברת מסרים, בין אם זה ידע, פתיחת צורת חשיבה או תנועה. לאחרונה פתח ערוץ טיקטוק מצליח העוסק בעיקר בפיזיקה ובביולוגיה.
ערוץ הטיקטוק של לביא: https://www.tiktok.com/@teacherlava

תמר לנגבורד, מורה לאנגלית ביום וטיקטוקרית בלילה, חולמת על צמצום הפערים בין תלמידים למורים, כי מורים הם גם בני אדם.
ערוץ הטיקטוק של תמר: https://www.tiktok.com/@tamar.lang

נטע גבסו, מורה לאנגלית שדוגלת בהוראה חווייתית תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים. היא מנהלת חוגי אנגלית בשעות אחר הצהרים, ובנוסף מתפעלת עמודי טיקטוק ואינסטגרם שנותנים  מענה וכלים לתלמידים ברחבי הארץ.
ערוץ הטיקטוק של נטע: www.tiktok.com/@englishwithneta

רוצים להיות טיקטוקרים? מעוניינים בסדנה מעשית לקבלת כלים פרקטיים להפעלת ערוץ טיקטוק? במהלך חודש אוקטובר נקיים אצלנו סדנה יומית של 5 שעות עם הטיקטוקרים שלנו.

רוצים לשמוע עוד? השאירו פרטים ונחזור אליכם.

לקריאה נוספת:

למאמר של דונאלד קלארק, מומחה למידה עולמי, שבו הוא סוקר את מאפייני האפליקציה והשפעתם על עתיד הלמידה, לחצו כאן

לתקציר המאמר של דונאלד קלארק וסקירה בבלוג של ״מתודיקה״, לחצו כאן

לסקירה ישראלית על הטיקטוק בבלוג של שיר בוים שוורץ, לחצו כאן

לצפייה בהקלטת המפגש, לחצו כאן

פורסם ב: Blog